Gudrun Schymans PR-kupp?

 

Jag hörde att Gudrun Schyman är en av deltagarna i nästa års Lets Dance. Även om Lets dance inte har för åsikt att driva politiska motiv, så gör de det ändå genom att ta med Gudrun Schyman i programmet anser jag. Håller ni inte med? Gudrun Schymans deltagande i Lets Dance (på bästa sändningstid) tror jag kommer har stor betydelse för henne personligen när hon ska kandidera till riksdagen, men även för hennes parti, i nästa års val.


Idag har ju personen och dess personlighet också allt större betydelse när folk röstar. Frågan man kan ställa sig om hennes deltagande är om det är rättvist ur demokrati synvinkel och partipolitisk neutralitet i medierna och därmed för nyhetsjournalistikens anseende. Jag anser att det inte är det då Schymans medverkande i Lets Dance kan ses som en ren PR-kupp från hennes sida. Att en partideltagare för synas i ett så omtyckt program som Lets Dance tror jag ger mycket större framgång bland partiväljarna, än om om t ex partiet skulle marknadsföra sig via dyr reklam på TV. Underhållningsprogrammet är också helt gratis marknadsföring för Schyman och hennes parti.

 

http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/article6330355.ab

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Kummin

Det beror lá på hur hon dansar?

Men jag tror nog Gudrun vet vad hon gör, hon är en mästare på att dupera väljare.

2009-12-24 @ 00:05:50
Postat av: Elin

Självklart är det en PR-kupp. Men jag tror att mycket hänger på hennes prestation. Hon får inte vara för bra i början för då tror jag att folk främst kommer att bli irriterade, men hon får inte vara för dålig heller för då kommer hon ses som ett skämt. Men om hon spelar sin roll rätt tror jag att den här lilla kuppen kommer att gå "som en dans" ;) Mycket smart av henne tycker jag. Sen kan man ju frågas sig hur stor påverkan själva deltagandet i sig har på hur folk väljer. Debatten kring politikers deltagande i TV på det här viset tror jag kan vara lika avgörande som deltagandet i TV. Inte mist är det intressant med tanke på att något liknande inte gjorts sen Göran Persson dansade med kossan Doris i bolibompa för ett antal år sedan. Finns det någon demokratisk fråga i det hela? Nä det skulle inte jag säga. Jag tycker att det är tråkigt att det krävs den här formen av PR för att göra sig hörd som politiker och jag tycker att det är ganska lågt sjunket. Men alla politiker kan man ju säga har samma chans och hela valet är egentligen en tävling om vem som marknadsför sig själv bäst (både personer och partier). Gör TV 4 rätt som låter henne vara med? Som kommersiellt bolag gör de helt rätt... Men opartiskt är det ju knappast.

2009-12-26 @ 17:52:56
Postat av: Mattias

Elin: kul kommentar med kossan Doris;). Spontant känner jag att Schyman inte bara är politiker utan idag lika mycket en programledare, sitter hon ens i riksdagen? Håller med dig om att man utmanar gränsen för vad som är okej här.

2009-12-29 @ 11:41:05
URL: http://morkljust.blogg.se/
Postat av: bojangler

Visst är det ett genialt PR-trick av den gamle räven Gudrun. Som ledare för ett perifert parti under fyraprocentsspärren (F!) är det svårt att få mer positiv medial exponering än vad Gudrun nu får.

Däremot ställer jag mig frågande inför slutsatsen att det skulle vara ett partipolitiskt ställningstagande från TV4s sida. Så länge Gudrun använder programtiden åt dans och inte valtal ser jag ingen som helst anledning till moralpanik.

Tvärtom; jag välkomnar det.

För TV4 blir det bara problem ifall de skulle neka en deltagare på grund av partitillhörighet. Vad skulle hända ifall, låt säga, Jimmie Åkesson vill delta i Idol, Let’s Dance eller bonde söker fru?

Där skulle det finnas grund för en debatt.



Sen kan vi bara hoppas att folk följer valet i höst med en bråkdel av det intresse de nu ägnar åt Lets Dance.

2010-01-03 @ 03:26:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0