Original inget för excelpolitiker

Vi hade en dragning om nedladdning av musik för ett tag sedan. Och när vi höll på med det där måste jag säga att jag ändrade min konservativa uppfattning en del även om jag inte är värstingfan av Spotify. Förstår inte storheten än. Däremot är konvoluten med Cd inte luslästa, även om omslaget fortfarande är en central essens för mig. Och därför kan musiken gott och väl få tjänstgöra  som filer utan skiva. Och är det gratis så är det. Men gratis är också  värdelöst.

Nu har moderaterna chockat oss med ett förslag med möjlighet för artister att avsäga sig upphovsrätten. Avreglering för en friare marknad? Självklart helt vansinnigt. En artist utan upphovsrätt är fyllt utbytbar när som helst, var som helst, hur som helst. Och det är väl inte okej? Och vad händer om det inte finns några original, då finns det inte heller kopior?

Så kommer jag till Bengans och ser minst fyra coverversioner på Coldplays vida la vida, alla tämligen misslyckade och blir övertygad om att det måste löna sig att göra låtar, göra  originalet.


Men det är inga musiker som lagt förslaget heller, utan politiker som kan knacka excel, men inte så mycket mer. Förmodligen lyssnar de inte på musik och deras skivsamlingar består av Absolut Music serien och Tomas Ledin.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0